PIMEC Joves Empresaris, respecte a la Llei d’Emprenedors

Des de PIMEC Joves Empresaris hem fet una anàlisi del RDL 4/2013, ara en procés de validació a les Corts generals, així com de l’avantprojecte de llei de suport als emprenedors que ha anunciat el Govern de l’Estat. Ambdues normes, en teoria, haurien de fomentar la creació d’empreses.

En primer lloc, des de PIMEC Joves Empresaris entenem que el greu context actual no permet esperar a que la nova llei d’emprenedoria s’apliqui a partir del 2014, sobretot pel que fa a les seves mesures més efectives, com les de caire fiscal, i per tant emplacem al Govern a aplicar-la amb caràcter d’urgència.

Dit això, considerem que la nova llei  cau en l’error de fer servir dos paràmetres com la temporalitat i l’edat que limitaran, i molt, la seva efectivitat.

Considerem un greu error limitar moltes ajudes només als emprenedors menors de 30 anys

En un entorn empresarial les ajudes s’han de lligar a paràmetres com els resultats, és a dir, hi ha empreses que necessitaran més mesos que altres per estabilitzar la seva viabilitat per tant, per assegurar els èxits dels emprenedors cal que les ajudes es mantinguin fins que l’empresa entri en beneficis i per tant sigui sostenible. Limitar-la a 6 mesos pot ser un període massa curt o massa llarg, depenent del sector l’empresa.

Tots els llocs de treball que creï un emprenedor s’haurien de beneficiar de la reducció de quotes a la Seguretat Social, ja sigui amb una tarifa plana de 50 euros o amb alguna mesura similar, i per suposat, trobem a faltar que es faci referència i es contemplin ajudes a l’emprenedoria intraempresa: empreses amb una llarga trajectòria, on segones i terceres generacions emprenen noves línies, nous productes o noves estratègies. Tot això s’hauria de potenciar com si es tractés de noves empreses.

També considerem un greu error limitar moltes ajudes només als emprenedors menors de 30 anys (35 en el cas de les dones). L’emprenedoria no té edat.

D’altra banda, les mesures que el RDL 4/2013 i de l’avantprojecte de llei de suport als emprenedors són tímides o insuficients en àmbits com:

  • Accés al finançament: les mesures són correctes en el seu plantejament, doncs afavoreixen els exportadors i el finançament alternatiu al canal bancari, però la seva aplicació pràctica a la majoria de pimes està en dubte.
  • Morositat: sense un règim sancionador que complementi la llei contra la morositat la llei d’emprenedoria no tindrà èxit ja que els joves emprenedors seran víctimes de la morositat. Actualment aquest problema és la primera causa de fracàs en les empreses de nova creació. Si el govern vol que la llei d’emprenedoria funcioni ha de començar per fer complir la llei contra la morositat.

Si bé la nova llei parla de la possibilitat de crear una empresa en 24h, no assenyala com agilitzar les llicències i permisos amb els respectius ajuntaments

  • Burocràcia administrativa: si bé la nova llei parla de la possibilitat de crear una empresa en 24h, no assenyala com agilitzar les llicències i permisos amb els respectius ajuntaments que poden tardar diversos mesos, fet que perpetua el problema. Constituir l’empresa no significa que es pugui començar a treballar.
  • Rigidesa del mercat laboral: si les empreses tenen oscil·lacions de feina (fet habitual en els inicis empresarials) tampoc se’n sortirà ja que és molt costós l’ajust de plantilles i s’afavoreix poc la contractació a temps parcial. Cal fomentar aquestes fórmules.
  • Col·lapse del sistema judicial: actualment si una empresa té un impagat, abans que un jutge no li doni la raó poden passar dos anys, i per tant, l’empresa de nova creació no té múscul financer per esperar tant de temps, ja que ha de fer front al pagament dels seus proveïdors i treballadors, el que pot provocar el seu tancament. Si no s’agilitza el sistema judicial, la llei d’emprenedoria tampoc tindrà èxit.

S’ha d’aconseguir reactivar l’economia mitjançant la rebaixa d’impostos i facilitant el finançament a les famílies; si no ho aconseguim, no podrem crear un ecosistema emprenedor

  • Business angels: la desgravació prevista a l’avantprojecte té un topall de 20.000 €, xifra massa baixa per la majoria d’operacions de finançament.  Al Regne Unit i a tants altres països la desgravació és d’un 50% i fins a 125.000 € any. Si la participació a l’empresa dura tres anys, un cop se surt de la societat venent les accions, no cal que es torni el que s’ha desgravat. El cas anglès és una bona manera d’ajudar a emprenedors a arrencar i estimular la inversió. No ens podem quedar tant lluny d’aquest model, i no pot ser que el Govern espanyol mai arrisqui res.
  • Sistema educatiu: celebrem efusivament que s’aposti per la formació en l’emprenedoria, però demanem també que emprenedoria i universitat vagin agafats de la mà; dos dels grans èxits mundials d’emprenedoria ens demostren que aquest punt és imprescindible. Silicon Valley s’ha creat al voltant de Stanford i tot l’ecosistema emprenedor de Boston al costat del MIT; cal acostar diners i intel·ligència.
  • Reactivació del consum: per últim, s’ha d’aconseguir reactivar l’economia mitjançant la rebaixa d’impostos i facilitant el finançament a les famílies, ja que totes les empreses necessitem que els consumidors comprin els nostres productes. Si no aconseguim reactivar el consum no podrem crear un ecosistema emprenedor.

Miquel Camps PIMEC Joves empresarisMiquel Camps i Font

President de PIMEC Joves Empresaris

About these ads

Etiquetes: , , , , , , ,

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Canvia )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Canvia )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Canvia )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Canvia )

Connecting to %s


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: